Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Τεχνοφοβία και τεχνολαγνεία


Η εμφάνιση των νέων τεχνολογιών στους κύκλους της εκπαίδευσης προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις, που μπορούμε να τις ταξινομήσουμε νοητά επάνω σε ένα ευθύγραμμο τμήμα. Κοντά στο ένα άκρο αυτού του τμήματος εμφανίζονται οι αρνητικές προς την τεχνολογία στάσεις, ενώ στο άλλο άκρο οι απόψεις που παρουσιάζουν την τεχνολογία σαν λύση για όλα τα προβλήματα. Όπως σε όλα τα ζητήματα, έτσι και σε αυτό θα πρέπει να αναζητήσουμε την αλήθεια κάπου στο ενδιάμεσο. Θα ονομάσουμε την τάση που παρατηρείται στο ένα άκρο «τεχνοφοβία» ενώ στο άλλο θα την πούμε «τεχνολαγνεία». Οι δύο όροι χρησιμοποιούνται σε αυτό το άρθρο σαν αντίθετοι.
Ο όρος «τεχνοφοβία» αναφέρεται στην αρνητική στάση απέναντι σε κάθε τι που προέρχεται από τις μοντέρνες τεχνολογικές εξελίξεις. Η άρνηση αυτή μπορεί να συνοδεύεται από γενικά ή ειδικά επιχειρήματα, εναντίων της τεχνολογίας. Οι πλέον μαχητικοί υποστηρικτές αυτής της τάσης ζητούν από τους συναδέλφους τους εκπαιδευτικούς να τους ακολουθήσουν στον πόλεμο κατά του τεχνικού εκσυγχρονισμού της παιδείας. Κατά γενική ομολογία, οι θέσεις τους θεωρούνται ακραίες. Ταυτόχρονα, υπάρχουν κι αυτοί που αποφεύγουν τις τεχνολογικές εξελίξεις χωρίς, όμως, να πιέζουν και τους υπόλοιπους να κάνουν το ίδιο. Αυτοί οι άνθρωποι διστάζουν να αγκαλιάσουν την εξέλιξη, συχνά φοβούμενοι το κόστος σε χρόνο και κόπο της μετάβασης στα σύγχρονα μέσα. Συνήθως, όμως, είναι θετικοί προς όσους έχουν την όρεξη να ασχοληθούν.
Ο όρος «τεχνολαγνεία» περιγράφει τη στάση των ανθρώπων που περιμένουν από την τεχνολογία τις λύσεις για όλα τους τα προβλήματα ή που, απλώς, αποδέχονται άκριτα κάθε τεχνολογική καινοτομία που εμφανίζεται. Συχνά, στηρίζονται αποκλειστικά και μόνο στις πλέον μοντέρνες τεχνολογικές εξελίξεις, υποτιμώντας τους υπόλοιπους παράγοντες που σχετίζονται με το έργο τους. Άλλες φορές, πάλι, δοκιμάζουν τεχνολογικές καινοτομίες στην εκπαίδευση με επιπόλαιο τρόπο και χωρίς να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας, υποβιβάζοντας, έτσι, το υπόλοιπο διδακτικό τους έργο.
Η εκπαίδευση θα ωφεληθεί πολύ ουσιαστικά από τα επιτεύγματα τις τεχνολογίας, όπως μας δείχνουν τα στατιστικά από τα εκπαιδευτικά συστήματα των προηγμένων χωρών (Σκανδιναβικές χώρες, Καναδάς, Μεγάλη Βρετανία, Αυστραλία κ.α.) που προηγούνται σε αυτό τον τομέα. Ωστόσο, για να μιμηθούμε σωστά το παράδειγμά τους, θα πρέπει να εντάξουμε τις τεχνολογίες αυτές προσεκτικά και βάση σχεδίου. Η προσαρμογή των εκπαιδευτικών θα πρέπει να είναι ήπια, ώστε να μη διαταραχθεί σε κανένα σημείο η ομαλή πορεία των μαθημάτων.
Ο δρόμος προς το σχολείο του μέλλοντος απαιτεί την ουσιαστική συμβολή των εκπαιδευτικών. Σε αυτή την προσπάθεια δεν βοηθάνε ιδιαίτερα ούτε οι τάσεις τεχνοφοβίας, αλλά ούτε και οι τάσεις τεχνολαγνείας, που όταν εκδηλώνονται στον ίδιο χώρο, θρέφουν η μία την άλλη. Η μεν τεχνοφοβία δαιμονοποιεί κάθε καινοτομία εμποδίζοντας την ελληνική εκπαίδευση να δραπετεύσει από το τέλμα της, η δε τεχνολαγνεία ενέχει τον κίνδυνο παράβλεψης των ουσιαστικών προβλημάτων τόσο της παιδείας γενικά όσο και των συγκεκριμένων περιστάσεων που ανακύπτουν στην κάθε εκπαιδευτική μονάδα. Η πλέον ώριμη αντιμετώπιση είναι να ζυγίζει κανείς τα πραγματικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε τεχνολογικής λύσης, να συμβουλεύεται τις εμπειρίες πιθανών πρωτοπόρων στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, να είναι διατεθειμένος να συμβάλει στο όλο εγχείρημα με την προσωπική του προσπάθεια μέσα στην τάξη και πάνω απ’ όλα να αξιολογεί τα πιθανά τεχνολογικά εργαλεία με γνώμονα το καλό της παιδείας και τις ανάγκες του εκπαιδευτικού ιδρύματος στο οποίο λειτουργεί.
Υπηρεσία Ενημέρωσης Ε.Ε.Σ. Πληροφορικής «Διαδίκτυο»

Υπολογιστές. Τι μπορούν να κάνουν πραγματικά;


Η ιδέα και μόνο ότι υπάρχουν πράγματα που οι υπολογιστές δεν μπορύν να κάνουν, είναι για ορισμένους έκπληξη. Καθώς η ταχύτητα και αποθηκευτική ικανότητα των υπολογιστών αυξάνονται, το αδύνατο θα γίνει δυνατό; Δυστυχώς όχι. Το πρόβλημα είναι ότι ακόμα και ορισμένα προβλήματα που φαίνονται απλά (όπως η κάλυψη ενός άπειρου επιπέδου με ένα μοτίβο) έχουν αποδεικτεί μαθηματικά μη υπολογίσιμη. Κανένας υπολογιστής δεν θα μπορέσει ποτέ να λύσει τέτοια προβλήματα σε καμία περίπτωση. Δεν είναι περιορισμός στο λογισμικό ή στο υλικό, αλλά των μαθηματικών: ακόμα και εξωγήινοι με δικού τους υπολογιστές θα αντιμετωπίσουν το ίδιο πρόβλημα. 
Το ίδιο άσχημα με τα άλυτα προβλήματα είναι τα δυσεπιλυτα προβλήματα (όπως για παράδειγμα αν υπάρχει στρατηγική στο σκάκι που να εξασφαλίζει την νίκη), που δεν μοπρεί να λυθεί μέσα σε ένα λογικό χρονικό διάστημα. Γρηγορότεροι υπολογιστές είναι άχρηστοι σε προβλήματα που χρειάζονται δισεκατομύρια χρόνια να λυθούν: ακόμα και παράλληλη επεξεργασία, όπου η εργασία μοιράζεται μεταξύ πολλών επεξεργαστών. 
Μια τρίτη κατηφορία προβλημάτων είναι τα λεγόμενα “NP-complete” κατηγορία προβλημάτων, με ποιογνωστό από τα οποία ο υπολογισμός της συντομώτερης διαδρομής που θα επιτρέψει σε ένα πωλητή να επισκεπτεί μερικές πόλεις, (η δημιουργία ενός σχολικού προγράμματος είναι ένα ακόμα τέτοιο πρόβλημα). Τα προβλήματα αυτά παρουσιάζουν ενδιαφέρον καθώς συμβαίνουν στην καθημερινή ζωή και η λύση ενος από αυτά θα μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις περιπτώσεις. Δεν έχουν λυθεί προς το παρόν, αλλά δεν είναι ξεκάθαρα αν αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει λύση ή απλώς δεν έχει βρεθεί ακόμα. 
Ο κ Harel συμπεραίνει, άσχημα νέα. Υπάρχει μια υποψία ελπίδας: κβαντικοί υπολογιστές μπορεί μια μέρα να λύσουν μερικά από τα προβλήματα που σήμερα είναι αδύνατο να λυθούν. Και υπάρχει και αργυρή επένδυση, η μοντέρνα κρυπτογραφία ερευνά το γεγονός ότι ορισμένα πράγματα (όπως παραγοντοποίηση μεγάλων αριθμών) είναι δύσκολο στην παροχή ασφάλειας. Υπάρχουν και μερικά ακόμα πράγματα που δεν μπορούν να κάνουν οι υπολογιστές, π.χ. να κάνουν μια συζήτηση για να πείσουν - πράγμα που είναι δύσκολο, αλλά για διαφορετικούς (και μάλλον αυθαίρετους) τρόπους. 

Καλή αρχή!!!

Δεν ήθελα η πρώτη δημοσίευση να μην περιέχει κάτι....Γενικά σας αναφέρω πως το περιεχόμενο του ιστότοπου θα καθορίζεται κυρίως από τις ανάγκες των επισκεπτών.Όπως θα έχετε καταλάβει, η θεματολογία του θα είναι γύρω από τους υπολογιστές τη χρήση τους καθώς επίσης και επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν κατά την καθημερινή χρήση τους.Θα ήθελα να ξεκινήσουμε έτσι και στη συνέχεια να ανοίξουμε περισσότερα θέματα πανω στην πληροφορική και τον προγραμματισμό!
Σας ευχαριστώ!!!!